Szybki rozwój gdańskiego portu zagrożeniem dla innych europejskich portów
Szybki rozwój portu Gdańskiego znaczącym zagrożeniem dla innych europejskich portówOd pewnego czasu port DCT w Gdańsku uzyskuje kolejne rekordy w przeładunkach, a dynamika zmian zaskakuje wszystkich. Kiedy kilkanaście lat temu rozpoczęto prace przy tym projekcie, to nikomu się nie śniło takim stanie rzeczy. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych zainicjowano ideę otworzenia na terenie Gdańska prawdziwego terminala kontenerowego, gdyż już wtedy zauważono ogromny potencjał w morskim transporcie. Do wykonania tak ambitnego zadania została wybrana spółka DCT Gdańsk, która zająć się miała zarówno samym projektem jak i całościową budową. W czerwcu 2007 roku rozładowana została pierwsza jednostka, i praktycznie od wtedy rozpoczął się bardzo szybki rozwój portu. Kluczowym etapem w jego rozwoju stała się możliwość bezpośredniego obsłużenia statków które przypływają z Azji. Dzięki temu port DCT w 2010 roku osiągnął wzrost o 180 procent, stając się dzięki temu jednym z najszybciej rozwijających się portów na z całego świata. Taki wzrost wcale się nie skończył, i następne lata również skończyły się sukcesem.
Następny z milowych kroków był w 2011 roku, kiedy port zaczął obsługiwać największe wtedy jednostki o ładowności ponad 15 tysięcy TEU. Tym sposobem zaczął się on zaliczać do ekskluzywnego klubu głębokowodnych portów w Europie, co stwarzało zupełnie nowe możliwości, szczególnie biorąc pod uwagę jego doskonałą lokalizację. Port Gdański jest zlokalizowany w tak korzystnym miejscu, że może obsługiwać całą Europę Wschodnią i Środkową, i tak bardzo jak się da korzysta z takiej możliwości, obsługując coraz więcej towarów które są transportowane przez Bałtyk. Ostanie dwa lata to fala kolejnych wzrostów, co już obecnie pozwala na to żeby konkurować z największymi portami w tym regionie, to znaczy Hamburgiem i Rotterdamem. Jak podkreśla w wywiadach jeden z wiceprezesów DCT, Adam Żołnowski, zarząd portu chce, żeby jeszcze bardziej umocnić swoją pozycję, i aby tego dokonać prowadzone są następne ważne projekty. Na przykład rozpoczęła się budowa jeszcze jednego kontenerowego terminala, jaki w dużym stopniu powinien rozszerzyć możliwości przeładunkowe i pozwoli na obsługiwanie jeszcze większej ilości jednostek.